Kreidler logo

Kreidlerdatabase - Verchromen van tanken

Kreidlerdatabase

Verchromen van tanken

Als je een oude Kreidler koopt is de kans dat de binnenkant van de tank helemaal verroest is groot.
In dit artikel word uitgelegd wat je hier tegen kan doen en wat je moet doen om het te voorkomen.
Ook zal worden uitgelegd hoe je een klein lek in de tank kan dichten.

Er zijn verschillende manieren om het eigenlijke roest weg te halen. Hieronder behandel ik er een paar.

  • De roest weghalen:
    • Gooi wat brandstof in de tank en daarbij de kiezels.
      Vervolgens ga je 10 minuten met je tank ronddraaien. Dit is voor als er echt heel veel roest inzit.
      Nadeel is dat je deuken in je tank kan krijgen. Om dit te voorkomen moet je BOTTE kiezels en niet al te grote kiezels gebruiken.
    • Als je met de grote kiezels klaar bent kan je het beste nog een keer wat aquariumgrind erin gooien en nog even draaien en zachtjes schudden. Wat ook werkt is zand met grind. Maar zorg er altijd voor dat er geen scherpe randen of scherpe punten aanzitten. Je kan als je zand met grind gebruikt, alles weer uit je tank halen door de hele tank een paar keer goed door te spoelen met de tuinslang. Dit herhaal je net zo lang totdat alles er echt uit is.
  • Ontroest middelen
    • Er zijn verschillende ontroest middelen op de markt.
      • Een voorbeeld daarvan is HG roest oplosser.
        Dit werkt het beste als er nog niet hopeloos veel roest inzit.
      • Een ander middel wat door veel mensen gebruikt word is Tank Cure.
      • Hoe je dit soort middelen moet gebruiken staat meestal wel op de verpakking.
    • Citroenzuur
      • Je doet je tank tot aan het randje vol met citroenzuur vermengd met water en laat het dan ongeveer 48 uur staan. Een voordeel is dat dit een goedkope oplossing is. Hier kan je o.a. heel goedkoop citroenzuur bestellen. De mengverhouding water/citroenzuur is ongeveer 12 liter water met tussen de 300 en 400 gram citroenzuur. Dit is dus 1 pak citroenzuur met het water dat nodig is om de tank helemaal te vullen. Zorg ervoor dat ook de bovenkant in aanraking komt het het water anders blijft er altijd roest achter en blijven de problemen komen!
      • Hogedruk spuit.
        • De hogedruk spuit is een gratis alternatief als je een hogedruk spuit hebt en je kan de losse schilvers van de binnenkant van de tank afspuiten. De kans dat niet alle roest eruit is is echter groot.
          Je kan dus het beste als je met de hogedrukspuit de losse schilvers hebt weggespoten, toch nog even met citroenzuur of kiezels aan de gang gaan.
      • Gritstralen.
        • LET OP: Professionals raden gritstralen van een benzinetank af; Als je met grit straalt, dan gaan er minuscule kleine staal deeltjes in het grit zitten, en dit kan vonkjes veroorzaken, normaal gesproken maakt dit niet zo veel uit, maar als je een benzine tank van binnen straalt, kan het fout aflopen.
          Gritstralen gebeurt in een afgesloten straalkast waarin je met grote druk grit tegen een voorwerp spuit. In dit geval dus de binnenkant van je tank. Je kan met het spuitpistool in de opening bovenop je tank (waar je de benzine ingooit) vrijwel elk gedeelte van de binnenkant van de tank raken. Als er nog wat zou achterblijven dan is dat niet veel. En je kan het dan eventueel met de bovengenoemde methode's verder afmaken.
          Wat heel belangrijk is, is dat je al het grit er uit haalt en er voor zorgt dat er niets achter blijft. Het zou namelijk funest voor de cilinder zijn als er grit via de carburateur in de cilinder komt. Hierdoor krijg je extreem snelle slijtage en kan je in een week je cilinder vervangen.

Je tank beschermen tegen verder of opnieuw roesten.

Coating

  • Om te zorgen dat je tank niet verder gaat roesten moet je een coating aanbrengen in je tank.
    Dit is een soort plastic laag op de wand van je tank waardoor deze niet meer kan gaan roesten.
    Een setje voor de coating kost rond de 20 euro en is onder andere te vinden met Google.

Een lek in je tank dichten.

Meestal ontstaan de kleine lekken onderaan je tank bij de dichtgevouwde rand. De meeste lekken zijn dan ook kleine scheurtjes en geen gaatjes. Er zijn verschillende manieren om die lekken te dichten zodat je weer lekker kan rijden op je Kreidler.
Hieronder behandel ik ze stuk voor stuk.

  • Dichtsolderen
    Je doet wat soldeerwater (S39) op de te solderen naad. Je houdt de (bij voorkeur zware!) soldeerbout bij de te solderen naad net zolang totdat het soldeerwater gaat koken en dan voeg je de soldeer toe. Als de tank de warmte van de bout heeft overgenomen, zal het soldeer mooi in de naad vloeien. Let op dat je wel tin gebruikt zonder harskern. Je moet natuurlijk wel je benzine uit de tank laten lopen en voorzichtig zijn met de benzine dampen. Het beste kan je je tank een paar keer spoelen met water zodat de benzine dampen er grotendeels uit zijn.
  • Coating
    De coating is al eerder besproken bij het voorkomen van verder roesten.
    Dit werkt dus ook om een klein scheurtje in je tank te dichten. Dit is eigenlijk de veiligste en beste oplossing omdat het gegarandeert dicht is als de naad niet te groot is.
  • Dicht lassen
    Je kan het kleine scheurtje ook lassen, er zijn alleen niet zoveel mensen die een lasapparaat hebben. Je moet er met ongeveer 2 Ampere een goede dichte lasnaad op maken. (Waarschuwing: Doe water in de tank voor je gaat lassen)
    Je kan eventueel controleren of de las dicht is door een tankdop op de tank te doen en lucht in de kraan te blazen waardoor je druk opbouwt in de tank, om vervolgens met gaslekzoeker te kijken of de naad dicht is. (Laat de druk NIET te hoog oplopen in de tank! )
Artikel geschreven door Melvin van de Kraats en met toestemming geplaatst.

Enkele bekende tank behandelaars

Het verchromen van materialen - Leuke uitzending (verkeerde merk)