Kreidler logo

Kreidlerdatabase - Henk van Vegten

Kreidlerdatabase

Henk driebakvoet, wat moet je ermee ??

Je weet wel, die van al dat commentaar. Maar óók van al die mooie stukjes 😊

Al vele jaren is Henk verknocht aan zijn Kreidler, ik leerde Henk kennen in Lexmond 2005 bij de jaarlijkse rit.
Een belangrijk onderdeel van de bijeenkomst was altijd de verkiezing 'mooiste Kreidler'.

Niet onterecht werd 'de Beige Parel' verkozen tot mooiste Kreidler van Nederland.
Op de foto rechts staan twee grootheden van Kreidler, Maarten en Henk

Kreidlerdatabase

De Beige Parel

De Beige Parel zoals Henk z'n Kreidler steevast noemt is van 1969.
Of zoals Henk het zelf schreef:

De sticker van de importeur van Veen zit nog ongeschonden op zijn plek, van Veen onlosmakelijk verbonden met de Kreidler en verantwoordelijk voor het succes van de bromfiets in Nederland.
Een kilometerstand van 11277 en het chroom in nieuwstaat, sleutel van kastje en stuurslot, en het onderhoudsboekje dus geheel compleet.

Ja heren, ik ben blij dat dit Duitse culturele erfgoed van de sloop kon worden gered, hij stond bij de vuilnis tussen Hercules en Zundapp slopers klaar om gedeporteerd te worden naar de shredder. Mijn oog zag direct de waarde van het object deed de oude eigenaar een bod van een paar slordige Euro`s en kon beginnen met reanimeren.
Bekijk de foto`s en geef uw mening.
Met vriendelijke groet, Henk driebakvoet'.

Kreidlerdatabase

'budget ei-tank'.

Ja Henk, in het begin heeft Henk het (net als vele anderen) wel eens moeilijk gehad, ik vond nog een oude discussie:

Ja, en dan gaat het opeens snel met de bekendheid van Henk, grotendeels als aanstichter van een zeer bekend evenement !!!

Omdat Henk zich begon te vervelen, en hij iedereen al eens van commentaar en opbouwende kritiek had voorzien was het tijd om een nieuw project te starten.
Henk deed dit met zijn 'budget ei-tank'.

Natuurlijk dacht iedereen dat hij daarmee bedoelde dat hij een goedkoop ei-tankje in elkaar ging 'flansen' maar perfectionist als hij is duurde het wat langer en werd het 'iets' duurder als menigeen dacht.

Aan de andere kant krijgt Henk uit heel Nederland (nog steeds) heel bijzondere onderdelen opgestuurd, dit is een kwestie van oogsten van wat Henk al jaren geleden is beginnen te zaaien.
Ook bij mij was Henk eens zo genereus om een (aantal) ontstekingen ter beschikking te stellen om een probleem wat ik had op te lossen. (Uiteraard het 'restant' wat ik niet gebruikt, had weer netjes teruggebracht.)

Henk ik weet zeker dat ik namens velen spreek en heel simpel zeg: 'Dank je'

Kreidlerdatabase

Toevallig kwam ik nog een 'oud' stukje tegen over Henk:

.

Beste Kreidler liefhebbers,
Ik ga even terug in de tijd, het is 1969 de vorige eeuw dus, als snotneus van 15 jaar keek ik uit naar het moment dat ik 16 jaar werd, in de schuur bij mijn moeder stond een Rap Rocky te wachten op zijn berijder de Rap gekocht voor 25 gulden van een buurjongen die zijn rijbewijs had gehaald.

Jammer genoeg bestond er in die tijd nog geen helm plicht, je werd dus door een ieder herkend, een Rap Rocky?` in die tijd wilde er nog geen hond tegen aan pissen, zo lelijk was die brommer.

De echte boy`s gingen voor een Zündapp, Puch of mijn droom een Kreidler Florett.
Als je bedenkt dat in 1969 een Kreidler Florett ƒ 1250.00 kosten en ik met mijn bijbaantje zeven gulden vijftig in de week verdiende begrijpt de lezer dat het voorlopig bij een droom bleef.

Ik kom uit een middel groot gezin en we waren met 6 kinderen, mijn vader is op zeer jonge leeftijd overleden, en mijn moeder bleef alleen achter met 6 jonge kinderen, jullie zullen begrijpen dat wat brommers betreft ik en mijn broers al met drie nul achter stonden.
Bij mijn (school) vrienden die in tegenstelling tot ons gezin iets meer financiële armslag hadden, en dus wel die fel begeerde Puch Zundapp of Kreidler Florett in bezit hadden leefde de brommer ook, we gingen op de brommer naar het strand, bos,uitgaan of show rijden door winkelstraten en paradeerden voor de bioscoop.
Ik als 16 jarige slungel in 69/70 en op zoek naar vertier en ontspanning was een brommer zo ongeveer het belangrijkste in je leven, mobieltjes, internet, vakantie`s? minimaal drie keer, een pak geld in je kontzak, en hangen in de bank en uit verveling zappend 120 televisie kanalen aflopen, dat bestond in mijn tijd nog niet.
Nee wij moesten het doen met 2 kanalen zwart wit tv en radio Veronica die ons er om de 10 minuten aan herinnerde dat er vooral een tijger in de tank moest (stop een tijger in je tank en tank Esso mix) een liter mengsmering kosten in die tijd ƒ 0.72,- cent, dus kon je weer even vooruit.
Dus een brommer was voor het merendeel van de 16 en 17 jarige jeugd het belangrijkste in zijn bestaan.

Zoals zo veel van mijn leeftijd`s genoten hebben wij onze jeugd echt geleefd, we hadden niet veel, maar wat we hadden was van een exceptionele klasse en kwaliteit, waaronder de Kreidler Florett, bij een echte Kreidler hoef je echt geen 6 bougies mee te nemen als je een stukje gaat rijden, laat staan dat er een bestelbus mee moet om de eventuele Kreidler's die gestrand zijn weer thuis te brengen, het is om je dood te schamen.
(Ik moet wel hierbij vermelden dat het dan om Kreidler's gaan die volledig uit imitatie en of onderdelen bestaan die nimmer ook maar vanaf fabriek werden geleverd.
)

Maar goed, vele vele jaren later ondanks de Rap Rocky toch getrouwd (je was kansloos bij de meiden met een Rap) en één dochter, kwam ik in het wild een beige Kreidler Florett tegen van het bouwjaar 1968 werkelijk in een heel mooie onversneden originele staat zo als ik dat noem, dat was in augustus 1990 voor de prijs van ? dat moet ik jullie verschuldigd blijven dat weet ik echt niet meer 300 of 500 gulden meer zal het niet geweest zijn.

Door mijn enthousiasme en het plezier wat ik aan de Kreidler Florett beleefde werd de volwassen man van nu weer die jongen van 16 jaar die toen een droom had, met dit verschil hij had nu wel de centen, maar geen tijd om van zijn Kreidler Florett te genieten, de verzekeringsplaatjes gingen in het plastiek en ongemonteerd in de la van de kast, jaar na jaar,na jaar.
Zonde van de brommer, er werd niet op gereden, tot dat ik een advertentie of een artikel las van een man uit Limburg die vroeg een Kreidler te koop, nou die had ik voor hem, ik deed er immers niets mee en hij stond al meer in de weg, de koper was als een koning te rijk, dit was wat hij zocht! en dat voor toen 1000 gulden rond.

Ik heb de koper nog geholpen de zeer mooie Kreidler Florett op te laden in zijn aanhanger, wezenloos staarde ik de koper na bij het weg rijden, nog voor dat hij de hoek van de straat had bereikt had ik al spijt, spijt als al mijn haren op mijn hoofd, mijn droom! mijn jeugd, die ging op een gammele oude aanhanger hier de straat uit, en dat biljet van duizend gulden? daar kon ik niets mee, tanken ho maar, betalen ho maar, mijn vrouw zou het wel naar de bank brengen, dacht ik.

In de tussentijd had ik al vele kennissen die ook bezig waren met Kreidler's maar dan op motor kenteken, één van die kennissen liep tegen een beige Kreidler Florett SL uit 1969 op, die wist dat ik op zoek was naar een beige Kreidler in een originele onversneden staat, de koop was zo gesloten, hij blij, en ik.........? nou dat hoef ik jullie niet te vertellen. Het was een verademing! eindelijk weer mijn jeugd droom in de garage, perfectioneren, poetsen, en een stuk ontspanning naast mijn (stress) baan.

Mijn vrouw Mobylette gek en ik op de Kreidler Florett, rijden in wisselende combinatie`s met familie kennissen en vrienden onze tourtochten, zo maar voor het plezier het plezier wat ik daar aan beleef kan ik hier niet op schrijven, en zal dan ook niet worden begrepen en al helemaal niet door Kreidler liefhebbers die op zijn gegroeid met mobieltjes internet en hangplekken, en het verschil niet weten tussen een echte Kreidler een spijkerbak of een cirkelzaag.
Mijn vrouw heeft als waarschuwing aan mij het biljet van duizend gulden ingelijst en hangt boven in mijn werkkamer aan de muur, als herinnering aan mijn eerste Kreidler Florett."