Kreidler logo

Kreidlerdatabase - Rudolf Scheidt

Kreidlerdatabase

Rudolf Scheidt

De meeste Kreidler liefhebbers hebben wel eens gehoord van Rudolf Scheidt. Geboren op 28 april 1938.

Hij beheert de productieboeken van Kreidler!
Als je de (Duitse) Kreidler papieren kwijt bent is hij geautoriseerd om kopie papieren te produceren. Daarnaast geeft hij aan de internationale Kreidler gemeenschap informatie over de Kreidlers.

Per 01-01-2023 heeft hij de zaken overgedragen aan zijn zoon, om zelf te gaan genieten van een welverdiend pensioen.

Kreidlerdatabase

Rudolf Scheidt - Loopbaan

Maar zo is hij natuurlijk niet begonnen.

  • 1972 - Overname van de firma Theo Kanonenberg in Dortmund Groothandel in auto-onderdelen en Kreidler-onderdelendepot - (zijn vader was procuratiehouder in de vennootschap)
  • 1975 - Overname van de levering van Kreidler voertuigen voor NRW om de Kreidler dealers sneller te kunnen bevoorraden.
  • 1979 - Nieuwbouw van de bedrijfscentrale "Kanonenberg Inh. Rudolf Scheidt" met administratie en pakhuis in Dortmund-Brackel
  • Januari 1981 Faillissement van de "Kreidler Werke GmbH" in Kornwestheim
  • Februari 1981 Overname van Kreidler Werke GmbH door de gebroeders Willner onder de naam "Kreidler Fahrzeuge GmbH & Co. KG".
  • Maart 1982 Faillissement van de onderneming "Kreidler Fahrzeuge GmbH & Co. KG" in Kornwestheim - Verkoop van de laatste voertuigen geproduceerd in Kornwestheim.

Kreidlerdatabase

Kreidler Dortmund 😊

Tot de ontbinding van de firma Kanonenberg werd het onderdelenmagazijn voor Kreidler-oud en Kreidler-nieuw en Garelli voortgezet.
Eind 1982 werden de rechten op de naam en het handelsmerk van de firma Kreidler door de curator "Dr. Volker Grub" verkocht aan de algemene agent van Garelli, Hans Helmig in Keulen.
Hij was nu op zoek naar een Kreidler specialist en zo kwam de verbinding met de heer Rudolf Scheidt tot stand.
De nieuwe onderneming "Kreidler-Fahrzeug-Vertriebs GmbH" met bedrijfsleider Rudolf Scheidt werd opgericht in Dortmund.
Met deze aankoop werden alle productieboeken van het eerste tot het laatste Kreidler voertuig dat in Kornwestheim werd gebouwd, overgedragen aan de nieuwe Kreidler onderneming.
Aldus is hij gemachtigd tot het vervaardigen van duplicaten, typeplaten en certificaten.

Deze nieuwe onderneming ontwikkelde, samen met Garelli in Italië en de voormalige Kreidler-leveranciers van accessoires, nieuwe modellen die niet alleen de naam Kreidler kopieerden maar ook het uiterlijk van eerdere voertuigen. Voor deze nieuwe productie was het nuttig dat de voertuigen van Kreidler in feite voor 25 % uit eigen produktieonderdelen en voor 75 % uit ingekochte onderdelen bestonden.

De ontwikkeling en productie van deze nieuwe voertuigen vond rechtstreeks in Italië plaats.
In die tijd werden de TÜV-tests uitgevoerd in de productievestiging in Italië.
De TÜV-vertegenwoordiger uit Essen vloog naar de fabriek in Italië om de tests uit te voeren om de ABE voor de Duitse markt te verkrijgen.

De onderneming had 16 oude Kreidler depots, die werden teruggebracht tot 8 Kreidler depots.

Kreidlerdatabase

Rudolf Scheidt

Om de nieuwe voertuigen aan de Kreidler dealers voor te stellen, werd de Kreidler-Info-Mobiel aangeschaft.
Hier konden de Kreidler dealers de nieuwe voertuigen bekijken.

Maar de nieuwe helmplicht, het verplichte rijbewijs en enkele andere nieuwe voorschriften van de wetgever hebben bijgedragen tot een dalende verkoop van voertuigen.
Het was te voorzien dat de markt voor gemotoriseerde tweewielers zich in een neerwaartse spiraal bevond en op lange termijn is er geen noemenswaardige verbetering in zicht.

De onderneming Kreidler-Fahrzeug-Vertriebs GmbH beëindigde vervolgens de samenwerking met de Garelli-onderneming in Italië en na de verkoop van de laatste voertuigen werd de onderneming eind 1988 ontbonden.

Garelli-voertuigen werden echter ook via de catalogus van het postorderbedrijf Neckermann in Frankfurt verkocht.
Na het faillissement van Neckermann in Frankfurt in 2012 heeft de curator de heer Rudolf Scheidt gemachtigd duplicaten te maken van alle door Neckermann in Duitsland geleverde Garelli-voertuigen.

Tot op de dag van vandaag stelt de voormalige ondernemer en directeur Rudolf Scheidt zijn kennis ter beschikking van de Kreidler-fan gemeenschap en staat deze met raad en daad terzijde.

Ingeval hij om leeftijdsredenen met pensioen gaat, zal zijn zoon Andreas Scheidt die geen Kreidler specialist is, zal proberen zijn werk voort te zetten.
Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om Rudi te bedanken voor zijn inzet en actieve ondersteuning van onze Kreidler hobby gedurende de afgelopen decennia.