Kreidler logo

Kreidlerdatabase - 1964 - Wereldrecord Kreidler

Kreidlerdatabase

1964 - Wereldrecord Kreidler

Kreidlerdatabase

Kreidler Wereldrecord 1964

Alle vier de resultaten zijn nieuwe wereldrecords voor zowel de 50 cc als de 75 cc klasse.

Nadat in Finland het wereldkampioenschap van de jaren vijftig praktisch al was beslist (vooral omdat kort daarna bekend werd dat de race niet in Argentinië zou plaatsvinden), werd de beslissing genomen bij Kreidler, dit jaar op de laatste wereldkampioenschappen race in Japan, om een record neer te zetten.

En aangezien men bij Kreidler altijd op zoek is naar krachtige reclameboodschappen, dacht men dat het een goede zaak zou zijn om de bestaande boodschap te vervangen:

Men heeft net acht nieuwe wereldrecords gereden in Montlhéry bij Parijs; op 1 november, dezelfde dag dat de Grand Prix van Japan werd gehouden op het Suzuka-circuit!

Kreidlerdatabase

Kreidler Wereldrecord 1964

Dat was bijna fout gegaan, want toen men het circuit van Monza wilde huren, dat nog steeds het ideale circuit is voor recordpogingen, bleek dat het Autodrome bij Milaan op die datum al verhuurd was.
Er was dus alleen het bijna 2,5 km (2499,88 m) lange circuit in Montlhéry (ongeveer 50 km ten zuiden van Parijs) als alternatieve oplossing.

Kreidler was er niet erg blij mee, want bij de eerste pogingen om te rijden werd men teleurgesteld dat het hogesnelheidscircuit van Montlhéry bijna verwaarloosd was, zodat het hier meer springen dan rijden was.
De coureurs vonden het vaak moeilijk om de machine op een rechte koers te houden. Men wist ongetwijfeld dat ze vanaf het begin zwaar benadeeld waren op dit circuit - ze zouden hier veel weggeven.

Maar toen Jochen Block, die de hele recordpoging regisseerde, vrijdag de eerste testritten met zijn mannen begon, waren ze allemaal erg zelfverzekerd.
Vooral omdat de nieuwe motor (waarover we berichtten) die voor het eerst op de Solitude werd gebruikt en die ondertussen weer een PK-kuur heeft ondergaan, tijdens de eerste testritten zo buitengewoon goede resultaten heeft opgeleverd dat Hans-Georg Anscheidt aanzienlijk sneller zou kunnen zijn dan met zijn beste voorganger, de vier versnellingsbak met de drievoudige reductiekast.
Zoals bekend heeft de nieuwe racemotor een zesversnellingsbak met dubbele tussenas.

Hoewel de nieuwe motor oorspronkelijk niet bedoeld was voor de recordritten, waren deze goede resultaten de reden waarom het record van meer dan 10 km met een staande start en het record van meer dan 100 km en het uurrecord met de nieuwe motor zouden moeten worden gereden.

Helaas was Rudolf Kunz, die (behalve H.-G. Anscheidt natuurlijk) samen met de Nederlander Cees van Dongen op vrijdag tijdens de eerste trainingsritten van de zes uur zou rijden, zo ongelukkig ten val gekomen dat hij in het ziekenhuis moest worden opgenomen.
Gelukkig, hoewel het er aanvankelijk erg slecht uitzag, had hij slechts een lichte hersenschudding en een gebroken sleutelbeen gehad: alleen - als coureur was hij natuurlijk nu uitgeschakeld.
De Franse junior kampioen Claude Vigreux kwam voor hem in actie, die het na de eerste proefrondes uitstekend deed.

Kreidlerdatabase

Rudolf Scheidt

Als hij niet reed, bewaakte Rudolf namens de wedstrijdleider de stopwatches:

Rudolf Scheidt met de speciale plaat, waarvan de twee hendels het mogelijk maken om meerdere stopwatches tegelijkertijd te bedienen.

Kreidlerdatabase

de Batterijen

De spoelontsteking van de racemotor wordt uitsluitend gevoed door een batterij, waarvan de capaciteit natuurlijk te laag is om met zekerheid zes uur te overleven.

Daarom werden de batterijen elke twee uur vervangen om geen risico te lopen.

Kreidlerdatabase

Géén recordmachine gebruikt

Zoals hierboven al vermeld, werd er geen speciaal geprepareerde recordmachine naar Montlhéry gebracht, maar met uitzondering van een kleine kuip aan de achterkant, kwamen beide machines (die met de snelle nieuwe motor en die met de voorganger motor) precies overeen met de race Florett omdat alleen het Wereldkampioenschap van dit jaar reed was.

Om deze reden beschikten de machines niet over speciaal voor dit doel vervaardigde stroomlijnen, noch reden de motoren op een speciale brandstof. In plaats daarvan reden ze ook in Montlhéry, zoals in de WK-races, met normale BP-benzine, die werd gebruikt in de nieuwe motor (die de extra pompsmering heeft) in een mengverhouding van 1:50 en 1:20 voor de oudere.

Maar net zoals de hele machine overeenkwam met alle raceversies, waren tanks niet groter en dus was het ook Jochen Blocks grote zorg of de brandstof genoeg zou zijn voor een uur.
Het was genoeg - maar niet meer: ​​er zat niet veel meer in toen Anscheidt het record uur achter de rug had!

Kreidlerdatabase

Record 10 kilometer

Kreidler zag het record aanvankelijk meer dan 10 km met een staande start, eerder in handen van H. P. Müller, die het in 1956 met de NSU tot 134 km / u behaalde.
Dan het record van meer dan 100 km, dat ook niet in het bezit is van H. P. Müller, maar door Passini op Demm met 142 km / h sinds 1956.

Bovendien zou het record van meer dan een uur, dat Passini ook had op de Demm (met 143 km / u) van hetzelfde jaar, worden gewist.
En als alles goed ging, dan wilden men het zes uur durende record beginnen dat Marchesani en Zubani vorig jaar met de Garelli in Monza op 122.311 km / u zetten.

Kreidlerdatabase

De Kreidler-racemotoren behoren tot de meest betrouwbare in de 50 cc klasse.

Het feit dat de Kreidler-mensen zoveel vertrouwen in hun motoren hadden om een permanent record van meer dan zes uur met deze racemotoren aan te pakken, was iets dat ons verbaasde toen we er voor het eerst over hoorden.

Nou, ze moesten het weten. Maar zoals racedirecteur Block me na een record vertelde, wisten ze het niet echt, maar hun vertrouwen werd niet teleurgesteld.

De 10 km, de 100 km en het uurrecord moeten op zaterdag worden aangepakt, het zes uur's record moet, als alles goed gaat, op zondag worden gereden.
Het eerste dat u moet doen, is om 9.00 uur beginnen. Maar omdat de buitentemperaturen van de ene op de andere dag zeer sterk waren gedaald, werd besloten om nog even te wachten voordat we begonnen.

Rond elf uur was het zover.

Hans George Anscheidt begon het record van 10 km aan te pakken.
En na vijf ronden had hij het verbeterd tot 149,79 km/u. Zijn snelste ronde was 160 km/u.

Direct daarna, nadat de machine volledig was bijgetankt, vestigde hij het record voor ruim een ​​uur.
En in de vierde ronde zette hij een recordronde neer met 55t / ro-seconden, wat overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 161,3 km/u.
Deze keer verliep de start beter dan de eerste keer, hij verbeterde het record over 10 km tot 151,00 km/u.

De motor loopt als een trein, trekt netjes rondjes en na meer dan 40 ronden zet hij het oude 100 km-record uit. Hij haalt een gemiddelde snelheid van 158,67 km/u. Alles gaat goed.
Hopelijk is de brandstof voldoende. Maar dan, na 64 ronden is het voorbij. Hans-Georg Anscheidt heeft het uur afgerond.

Het bereikte het fantastische gemiddelde van 159,108 km/u. Kreidler bezit nu drie nieuwe wereldrecords in de jaren 50-klasse.

Maar aangezien deze records ook de vorige in de klasse tot 75 cc overtreffen, zijn er al zes records verworven door Anscheidt's of het Kreidler-merk. 159 km/u vanaf 50 cc - en dat voor meer dan een uur!
Wie had dat jaren geleden voor mogelijk gehouden?

Kreidlerdatabase

grote vreugde in Montlhéry

Natuurlijk is er op dit moment in Montlhéry grote vreugde voor deze prestatie voor alle Kreidler mensen.

Omdat je niet alleen in het bezit bent van drie nieuwe records, maar ook wat minstens zo belangrijk is voor de toekomst en wat de mannen op de raceafdeling zeker weer zal versterken en vertrouwen - de nieuwe motor heeft zowel zijn prestaties als zijn stand duidelijk aangetoond.

Stipt om 9:00 uur, nadat de eerste ritten met Claude Vigreux op zaterdagmiddag waren verstreken en hij was gebeld (dat is geschreven) door Herr Majoor in Genève (goedgekeurd door de FIM als vervangende coureur), het record voor zes op zondag, 1e Nove Uren moesten in An ~ ri worden gemaakt, maar toen het te koud was, was de temperatuur gedaald tot zes graden plus één), er was een nog dichter touw geweest dat het op dat moment onmogelijk maakte om te starten.

Kreidlerdatabase

Claude Vigreux neemt de machine het volgende uur na het tanken over.

Ja - het leek er bijna op dat de poging om het record te vestigen helemaal was uitgesteld, want om 10 uur 's morgens was de mist opgedroogd.
Maar toen, omstreeks een uur, schoof de zon bedeesd (dikke mistdeken, en hoewel de sterken niet significant waren gezakt (behalve temperatuur 7 graden!),
Werd besloten om Cees van Dongen, die als eerste zou moeten starten, te laten test rijden.

Hij kwam zelfverzekerd terug van eerste ronden en zei dat hij zou beginnen. Het was dus 10.55 uur. Van Dongen deed het eerste uur en in eerste instantie ging alles goed.
Hij reed in de eerste ronden ongeveer 59 km/u, een heel goede tijd, als je bedenkt dat hij op de niet zo snelle machine zat, omdat, zoals eerder vermeld, een record van zes uur met het oudere doel, dat wil zeggen met de met drie versnellingen, onderweg is bovendien rijdt hij de eerste 100 km met 1 km / u!

Tegen het einde van het eerste uur wordt hij echter veel langzamer, zijn klantentijden zijn nu 65 seconden. En daar, kort voor het einde, maakt hij ons allemaal bang, een hij rijdt opeens kort na de finish het gras op. Hij verbindt zichzelf, de motor huilt - maar van Dongen zet de machine weer op het circuit en de motor lijkt het incident niet kwalijk te hebben genomen.

Hij beëindigt het uur. Maar als hij stopt om van chauffeur te veranderen en bij te tanken, moet hij bijna van de machine worden getild, dus de kou heeft hem weggevaagd. Uitrijden was dus een teken van uitputting geweest.

Claude Vigreux neemt de machine het volgende uur na het tanken over.
De stop duurde 3 minuten en 10 seconden. Claude Vigreux schakelt direct na de start in, maar rijdt meteen weer prima.

Hij rijdt het volgende uur zonder incidenten.
Nu, na twee uur, wordt de batterij om veiligheidsredenen vervangen tijdens het wisselen en tanken van de bestuurder.
Helaas was de stop van drie minuten vrij lang.

Kreidlerdatabase

Cees van Dongen

Of het nu een beetje te strak in het pak was of dat het gewoon minder oefening was ?

Cees van Dongen (linker fotogedeelte ) gaf met deze positie (zit houding) natuurlijk een deel van de mogelijke topsnelheid weg aan Anscheidt foto (rechts).

Kreidlerdatabase

De in Montlhéry bij de recordpoging betrokken medewerkers: v.l.n.r.

Kreidlerdatabase

Hans-Georg Anscheidt zit nu op de machine.

Hij rijdt onmiddellijk rondetijden van 57 en 58 seconden. Het is ongelofelijk hoe hij op deze machine op 'zijn' plaats is, en vooral hoe hij het weet.
De motor draait als een klok rond, alsof het niets is! Dan is het weer de beurt aan van Dongen.

De tankstop duurt 2,½ minuten. Het is jammer dat je tijdens deze stop's zoveel tijd verliest.
Maar het is ook onbegrijpelijk hoeveel mensen die niets met de poging te maken hebben, rondhangen en de installateurs belemmeren in hun werk.

Als we terugdenken aan het Garelli-record, waar je alleen speciale ID's in de trein mocht gebruiken en je alleen op grote afstand foto's kon maken bij de benzinepomp, want er was altijd iemand die ervoor zorgde dat alleen de aangewezen monteurs naar hen toe gingen De machine mocht werken en kon dus ongehinderd werken - maar in Frankrijk is dit waarschijnlijk wat genereuzer! Jammer voor Kreidler - het record had een stuk hoger kunnen zijn.

Claude Vigreux neemt het weer over. De stop duurt deze keer 3.1 minuten. En helaas moest je erachter komen dat je de volgende keer ook de achterband moet vervangen. Als het zover is en van Dongen de machine het laatste uur moet overnemen, wordt het geprepareerde achterwiel voorzien van een 35 in plaats van een 33 kettingblad in het heetst van de strijd.

Door deze vervelende fout duurt het verblijf 5.45.4 minuten. Cees van Dongen maakt de zes uur echter af, hoewel het twee ronden voor het einde bijna lijkt alsof hij alles bij elkaar krijgt, want door te zwaaien geeft hij aan dat hij het niet meer kan. Maar uiteindelijk rijdt hij naar het einde. En na precies zes uur, om 16:55 uur, legde de Kreidler racefolie 836.912 km af. Dit komt overeen met een gemiddelde snelheid van 139,49 km / u.

Zes uur onafgebroken vol gas met een vermogen van ca. 250 pk! Kunt u uw snelheid en vooral uw betrouwbaarheid beter bewijzen met een racemachine met een cilinderinhoud van 50 cc?

In ieder geval kunnen alle Kreidler-mannen alleen worden gefeliciteerd worden voor dit succes.