Kreidler logo

Kreidlerdatabase - VanVeen OCR

Kreidlerdatabase

'Opeens' was er de VanVeen OCR

Een Nederlandse motorfiets, ontwikkeld en gebouwd door Henk van Veen, bekend van de import van Kreidler bromfietsen.

De motorfiets stond al snel bekend als 'Dé Keizer' vanwege de uitmuntende prestaties.

Kreidlerdatabase

Dreamteam ontwikkeling OCR

Kreidlerdatabase

Bij de ontwikkeling van de OCR waren een aantal 'bekende' personen betrokken:

Natuurlijk werkten er véél meer mensen mee, zoals Jan de Vries, die de nodige 'beoordelingsproefritten' maakte toen het prototype klaar was.
Ook werden veel proefritten gedaan door 'Jim' Klusowski.

Kreidlerdatabase

Soms hoor je verhalen als een sprookje

Markante verhalen vind je in motorland bij de vleet, maar het verhaal van de Van Veen OCR 1000 is toch wel één van de markantere. Onder leiding van Kreidler-importeur Van Veen bundelde een team Nederlanders meer dan dertig jaar geleden de krachten om wat nu nog wel eens de meest exclusieve motorfiets aller tijden genoemd wordt te ontwerpen en op de markt te brengen.

Henk van Veen wilde de ultieme motorfiets bouwen. En daar begint hij aan in 1971. Voor het blok deed Van Veen beroep op Comotor, een joint-venture die door Citroen en NSU was in 1967 was opgezet om wankelmotoren te ontwikkelen maar vooral te produceren voor toepassing in auto’s. Een tikje later dan bedoeld, maar vol goede moed werd in 1976 de uiteindelijke productieversie voorgesteld. Een ontiegelijk mooie motorfiets met onwezenlijke prestaties.

Een topvermogen van 100 pk bij 6500 omwentelingen, een top van 200 kilometer per uur. Maar aan het sprookje kwam een abrupt einde. Citroën en NSU hadden zwaar geïnvesteerd in Comotor, maar de oliecrisis – een wankelmotor was niet bijzonder zuinig – en technische problemen met de afdichtingen zorgden ervoor dat het project moest worden stopgezet. Niet meer dan 50 blokken waren er geleverd, en meer zouden er ook nooit geleverd worden. Brute pech, dat wel.
Maar het is zeer de vraag of Van Veen ook zou overleefd hebben als Comotor er niet het bijltje had bij neergelegd.
Niet meer dan 38 exemplaren waren gebouwd toen de deuren van de net geopende fabriek terug dichtgingen. Een Wankel-adept van het eerste uur, de Nederlander Ger Van Rootselaar, slaagde erin om de resterende onderdelenvoorraad rechtstreeks van Henk Van Veen op te kopen.

Uit die oude onderdelen voorraden van de fabriek bouwde hij, voor zichzelf een Van Veen OCR 1000, nummer 39.
Deze heeft als framenummer A003-041

Enkele jaren geleden echter leerde Van Rootselaar Andries Wielinga kennen.
Uit de chemie van deze ontmoeting rijpte door de jaren heen ook een stout plan: het bouwen van 10 splinternieuwe exemplaren van een Van Veen OCR 1000 uit de door Ger geredde onderdelenvoorraad.

Hoewel het project nog niet veel ruchtbaarheid heeft gekregen is er al ruim belangstelling uit insiderskringen.
Wie een Van Veen koopt kan ook rekenen op garantie en service achteraf. Voor het einde van het jaar zou de eerste Van Veen zijn debuut moeten maken, in 2010 worden de resterende exemplaren gebouwd.

Helaas is het 'project' om een aantal OCR's te bouwen een beetje naar de achtergrond gedrongen.